Henry Miller a fost un scriitor american de origine germană. De la 18 ani începe să lucreze în atelierul de croitorie al tatălui său, urmând după aceea şi alte slujbe prost plătite într-un mediu ce ajunsese dominat de sărăcie şi de un conservatorism social, în care industria se dezvolta neîncetat, promiţând oamenilor marea cu sarea. În 1930 pleacă la Paris, debutând în 1934 cu Tropicul Cancerului, iar tot în anii `30 publică Primăvara neagră şi Tropicul Capricornului. În 1939 se întoarce în Statele Unite căutând o împăcare cu ţara natală, asta după nici trei luni de la începerea celui de-al Doilea Război Mondial. Acolo va scrie trilogia Răstignirea trandafirie şi va începe să fie publicat din anii `60, fiind interzis până atunci.

Ajuns în America, pleacă pentru trei ani într-o călatorie de recunoaştere, crezând că astfel va putea să-şi vadă ţara fără nici o urmă de scârbă sau silă şi să se vindece de rana pe care i-o lăsase trecutul. În schimb, aici ajunge din prima clipă să fie dezamăgit, lovindu-se de o societate ce era încă afectată de prăbuşirea bursei americane din 1929 ce a ruinat o treime din băncile americane, falimentându-i pe fermieri, şi a reuşit să facă 15 milioane de americani să rămână fără locuri de muncă.

Henry Miller, trăind cu imaginea unei lumi noi, idealiste, am putea spune, se întâlneşte cu o lume ruptă de natură şi dominată de monotonie, în care progresul ajunge suferinţa inimii, oamenii fiind mânaţi de o iluzie ce dezbină întreaga umanitate într-o junglă în care fiecare luptă să supravieţuiască şi să-şi atingă propriul scop.

„Dintre scriitorii americani, Henry Miller se apropie cel mai mult de Celine. Nimic din ce scrie el nu este făcut să bucure auzul, să incite rațiunea ori să răscolească adîncurile conștiinței; scrisul lui Miller este mai degrabă visceral.” (The New Leader)

Coșmarul climatizat este o carte importantă pentru Miller, căci, spre deosebire de Tropicul Cancerului și Tropicul Racului, ea n-a fost interzisă în America, unde a avut o puternică influență asupra beatnicilor. Pledoaria pentru sex, arta și libertate din proza lui Miller apare fără prea multe intermedieri în literatura generației Beat. (Dan Geddes, editor The Satirist)

 

Nu-i nimic ciudat în a-ți fi frică. Indiferent în ce ipostază apare ea, frica este un fenomen cu care sîntem atît de obisnuiți, încît, atunci cînd vedem un individ curajos, ne dăm fără nicio rezervă pe mîna lui și îi devenim sclavi. (Henry Miller)

Cartea poate fi achiziționată de pe Târgul Cărții.