De mai bine de dousazeci de ani iubitorii de carte din lume sunt ingrijorati de diminuarea numerelor de cititori dupa ascensiunea televiziunii si ulterior a internetului. Publicul este invadat cu indemnuri spre lectura din toate partile,  tot felul de persoane publice de la rapperi la politicieni realizand ca e de bon ton sa deplangi scaderea interesului public fata de lectura. Desigur, atitudinea publica, cel putin la nivel declarativ fata de literatura este atat de unanim favorabila incat e greu de stabilit daca are cu adevarat un efect. Situatia se arata cam in felul urmator: toata lumea indeamna publicul sa citeasca dar vanzarile de carte raman in mare parte neschimbate.

Insa unele initiative de promovare a lecturii au un impact ce poate fi estimat in cifre si “Clubul de carte a lui Oprah Winfrey” este probabil cea mai populara productie TV destinata promovarii cartilor. Cartile prezentate in cadrul sectiunii dedicate literatruii din emisiunea lui Winfrey Este estinmat ca in cei 15 ani in care a rulat in cadrul emisiunii lui Oprah: “Clubul de Carte” a contribuit direct la vanzarea de aproximativ 55 de milioane de volume din cele 69 de carti promovate.

Influenta realizatoarei TV a fost atat de mare incat analistii pietei de carte au inceput sa folosesca termenul de “Efectul Oprah” pentru a defini o crestere considerabila a vanzarilor unei carti dupa prezentarea acesteia in cadrul emisiunii. Printre cei mai cunoscuti autori care au beneficiat de Efectul Oprah se numara nume hiper-cunoscute precum Elie Wiesel (Noapte) sau Cormack McArthy (Drumul). Cartile acestora, selectate de Winfrey  sunt fara indoiala capodopere care ar fi primit recunoasterea meritata si fara promovare din partea lui Oprah insa in urma aparitiei in Clubul de carte au putut accesa un public mult mai larg.

De departe cel mai bun exemplu de beneficiar al acestei influente este “The War of Art”. Cartea vanduse aproximativ 500 de exemplare in mai mult de zece ani de la publicare, nu beneficiase de nici un fel de promovare si avea toate sansele sa fie uitata pana cand echipa din spatele “Oprah Winfrey Book Club” a selectat-o spre recomandare si a difuzat un interviu cu autorul ei realizat de Winfrey. In saptamana urmatoare The War of Art figura ca Best Seller in topul New York Times.

In ultimii ani, odata cu extinderea clubului de la o sectiune in cadrul emisiunii intr-o publicatie online promovarea a inceput sa fie dublata si de campanii profesionale pe retelele de socializare care sporesc si mai mult vizibilitatea si potentialul comercial al cartilor selectate. Uitandu-ne la cat de mult poate inseamna expunerea media pentru scriitori ne intrebam ce vedeta autohtona s-ar preta sa isi imprumute credibilitatea pentru a spori vizibilitatea si vanzarile romanului autohton contemporan.

oprah2