Popularitatea cartilor din seria “Un cantec de foc si gheata” este discutabila. Cartile lui George R. R. Martin sunt pe piata de aproape douazeci de ani insa fenomenul cultural GoT a aparut dupa ecranizarea din serialul HBO. In cadrul comunitatii fantasy constructia meticuloasa a povestilor lui Martin a facut din acestea unele dinte cele mai apreciate titluri din cadrul genului. Insa odata cu succesul serialului, cartile si-au facut loc si in bibliotecile cititorilor mai putin atrasi de fantasy. E greu de crezut ca au fost citite de prea multi dintre acestia, Martin scrie destul de vast si citirea acestuia este relativ greoaie, in plus, cunoasterea din timp a firelor narative in urma vizionarii serialului poate sa mai diminueze din intensitatea lecturii. Insa fie daca sunt citite sau nu, cartile din seria “Un cantec de foc si gheata” vor influenta fara indoiala atat proiectele viitoare ale unor autori cat si gusturile publicului sintr-un singur motiv: lipsa protagonistilor.

Este important care va fi finalul seriei pentru a vedea daca George R R Martin a avut in minte un protagonist al acesteia. La cat de realista este intriga sunt probabil sanse minime ca finalul celor sapte carti sa ni-l prezinte pe Jon Snow sau pe Daenerys pe Tronul de Fier incepand o domnie de pace si prosperitate in Westeros. Probabil ca seria va avea un final epic, insa spre deosebire de Stapanul inelelor, de exemplu, va lipsi legarea fundelor la capatul fiecarui fir narativ pe stilul “si au trait fericiti pana la adanci batraneti”. Astfel, un public mult mai numeros decat s-ar fi astepta, va fi urmarit o poveste care deviaza de la formula clasica ce a dominat povestile secolului XX. Era de asteptat ca dupa ce generatii si generatii de povestitori din toate mediile au abuzat de principiile fundamentale de constructie a povestii protagonistului, prezentate in “Eroul cu 1000 de fete” a lui Joseph Campbell, ca publicul sa se sature si sa isi doreasca si povesti care sa nu urmeze aceasta structura. Martin livreaza alternativa folosindu-se de doua principii simple: “Nimeni nu e in siguranta, oricine poate sa moara deci nu exista protagonist al povestii” si “Fiecare capitol este povestit din punctul de vedere al unui personaj, deci in lipsa unor protagonisti centrali avem protagonisti episodici”.

Utilizarea unui astfel de stil ajuta la crearea unei povesti cu un grad mai inalt de complexitate. Existenta protagonistilor temporari, ofera publicului detalii despre viata interioara si motivatiile acestora. In situatia in care fiecare personaj este prezentat intr-un stil care incurajaza macar o minima empatizare cu acesta, diferenta intre bine si rau devine o chestiune relativa, care tine de perceptia cititorului. Eliminarea paradigmei bine/rau, este numai unul dintre efectele complexitatii si realismului adoptat de Martin. In afara protagonistilor si a delimitarilor morale personajele devin mai veridice. Pentru ca imparte atentia cititorilor intre un set de personaje care mai decare mai diverse, Martin este nevoit sa contruiasca o dezvoltare mai consitenata a personajelor, care imprima veridicitate suplimentara. In cazul povestilor de tipul “calatoria eroului” dezvoltate in jurul unui protagonist, personajele secundare sunt de multe ori prezentate liniar, fara a beneficia de o evolutie reala.

Calitatile pe care Martin le aduce in cartile sale nu sunt revolutionare, insa marcheaza un moment de turnura in ceea ce priveste literatura populara pentru ca ofera o alternativa acceptata de public la formula povestii cu un protagonist si diferenta bine delimitata intre bine si rau. Popularitatea cartilor din seria “Un joc de foc si gheata” denota o maturizare a gusturilor si o capacitate de a accepta structuri ale povestii mai departate de basm si mai apropiate de realitate. Exemplul Urzelii Tronurilor serveste ca argument impotriva prejudecatilor tinute de o serie de autori si editori comerciali, ca o poveste prea complexa, sau cu implicații prea profunde nu poate fi urmărita de consumatorul comun si ofera o reala speranta pentru o ïmpacare intre povestile inteligente si complexe si povestile comerciale.