Tennessee Williams a fost unul din cei mai mari dramaturgi americani ai secolului XX. Laureat al premiului Pulitzer, piesele sale s-au jucat pe Broadway şi au fost ecranizate la Hollywood cu staruri de primă mână în rolurile principale (Marlon Brando, Vivien Leigh, Elizabeth Taylor, Paul Newman). Dacă nu aţi citit Pisica de pe acoperişul fierbinte, Dulcea pasăre a tinereţii sau Noaptea iguanei, cu siguranţă aţi văzut filmul… Sau dacă nu aţi văzut nici filmul, vă invit la teatru, căci piesele lui Williams se joacă în continuare cu succes pe toate scenele lumii. Veţi avea ocazia să urmăriţi la Bucureşti, în cadrul evenimentului Maratonul de Teatru Independent – Bucharest Fringe, două din piesele cele mai faimoase ale lui Williams,  Menajeria de sticlă şi Un tramvai numit dorinţă.

Menajeria de sticla

Menajeria de sticlă a fost primul mare succes al scriitorului şi s-a jucat pe Broadway prima dată în 1945. Piesa recreează atmosfera sufocantă a unei familii, iar personajele sunt oarecum autobiografice, deoarece au temei real în viaţa de familie a scriitorului. Amanda este figura autoritară a mamei scriitorului, Laura este, de fapt, sora fragilă şi cu probleme psihice, Rose, iar Cornelius este tatăl distant, rece şi absent al lui Williams. Un tramvai numit dorinţă a fost considerată una din capodoperele dramaturgului, cu care a şi câştigat primul său premiu Pulitzer, iar ecranizarea piesei a câştigat mai multe premii Oscar.

Aşadar, recomandarea mea ar fi să nu rataţi Fringe Festival, Maratonul de Teatru Independent de anul acesta care va începe sâmbătă, 17 septembrie şi va ţine până pe 2 octombrie 2016. Festivalul este deja la a VI-a ediţie, se desfăşoară anual şi este organizat de Teatrul Apropo şi Asociaţia Teatrul.ro, asociaţie care  susţine mişcarea teatrală independentă din România, cu precădere producţiile neconvenţionale şi inovatoare, precum şi spaţiile de joc independente. Locaţiile unde se vor juca piesele sunt la teatrele partenere din acest an (UNTEATRU, Teatrul de Artă Bucureşti, POINT, Teatrul Luni de la Green Hours, Teatrul Act şi Centrul de Teatru Educaţional Replika), însă vor fi şi locaţii noi, neconvenţionale. De asemenea, vor fi spectacole şi în ţară, iar dacă doriţi mai multe informaţiile despre program, locaţii şi piesele jucate, găsiţi pe pagina de facebook a Festivalului   şi pe site.

Biletele se achiziţionează de pe platforma mystage.ro (https://www.mystage.ro/#/fringe-9) sau în ziua spectacolului de la teatrul partener. Pentru studenţi şi elevi, intrarea este gratuită în limita locurilor disponibile, cu precădere la spectacolele din Serile Teatrului Studenţesc, care le sunt special dedicate acestora.

Program MTI

Vor fi prezente la festival cele mai valoroase şi originale 22 de spectacole de teatru independent din stagiunea 2015 – 2016 în Secţiunea Competiţie, cele mai bune monodrame ale ultimilor ani în Secţiunea One Drama, cele mai reprezentative spectacole ”făcute vreodată” în teatrul independent în Secţiunea Gold şi cele mai apreciate spectacole ale absolvenţilor de teatru dedicate publicului tânăr în Secţiunea Serile Teatrului Studenţesc. Va avea loc şi un concurs în cadrul căruia vor fi premiate 7 filme din Secţiunea Competiţie. Juriul care va decide câştigătoarele este format dintr-un critic de teatru, un actor şi un regizor.

Opiniile unui clovnRăsoind programul, am dat peste o piesă de teatru care se anunţă foarte interesantă. Este vorba de punerea în scenă a romanului Opiniile unui clovn al lui Heinrich Boll, un scriitor pe care l-am descoperit recent şi care m-a impresionat în mod plăcut. Cărţile sale s-au bucurat de mult succes (este laureat al Premiului  Nobel pentru Literatură), dar a stârnit şi foarte multe controverse cu privire la modul în care prezintă societatea germană din timpul celui de-al doilea război mondial, dar şi mai apoi, în perioada postbelică, aşa-zisa perioadă de reconstrucţie a Germaniei. Astfel că o piesă după opera sa merită văzută.

Este întotdeauna o provocare pentru un regizor şi actorii săi, indiferent că sunt de teatru sau film, să pună în scenă opera unui mare scriitor. Este extrem de dificil să transpui pe scenă sau pe marele ecran tot ce îţi oferă cartea: mă gândesc doar la trăirile sufleteşti ale personajelor, descrieri de peisaje, locuri atât de relevante pentru crearea unei imagini complete şi pentru transmiterea emoţiilor către cititor. Tocmai de aceea îmi place să urmăresc ecranizări şi piese de teatru să văd dacă mă vor surprinde vreodată mai tare decât cartea în sine.